€XTRASIM


Lue EXTRASIM-brändin tarina alta painamalla lue lisää

Lue lisää

EXTRASIM-brändin tarina


Oli vuosi 1997. Kaikki sai alkunsa, kun kaksi opiskelijanuorukaista istui lentokoneessa matkalla Hong Kongiin, tarkoituksena lähteä reppureissaamaan ympäri Aasiaa. Nuorukaiset olivat nimeltään Erkki ’Extra’ Heinänen ja Simo ’Sim’ Keinänen. Syntyi idea. Kansalaiset tarvitsevat edullisia ja hyvälaatuisia tuotteita kuntoiluun ja hyvinvointiin. Nämä nuorukaiset päättivät mahdollistaa sen ja tuoda aktiivisen elämän hyödyt kaikkien ulottuville.

Reppureissaamisen lomassa keskustelut palasivat uudelleen ja uudelleen samaan aiheeseen. Kuntoilu ja hyvinvointi oli saatava kaikkien ulottuville. Ilmassa alkoi olla valtavaa innostusta.

Reissaamisen jatkuessa toinen toistaan hyödyllisempiä laadukkaita ja edullisia tuotteita alkoi löytyä mitä erikoisemmista paikoista. Toiset löytyivät rähjäisistä varastoista, yhdet karjasuojista, tietyt paimentolaisten teltoista, jotkut paikallisista temppeleistä, monet ruuhkaisten katujen kulmista ja jännittävimmät autiomaan onkaloista. Pitkän reissun päätyttyä reput olivat täynnä filmirullia, yhteystietoja, erikoisia paikannimiä, muistiinpanoja mahtavista ideoista sekä aasialaista tomua.

Opiskelijoiden ja reppujen palattua kotimaahan alkoi vimmattu tohina – idea oli päästävä toteuttamaan. Nuorukaiset nukkuivat makuupussissa Patentti- ja rekisterihallituksen toimiston edustalla odottaen ensimmäistä arkiaamua, jolloin paperit uudesta yhtiöstä saisi vetämään. Rahat pienimpään sallittuun osakepääomaan saatiin kerättyä kasaan viimeisistä säästöistä sekä myymällä sisaruksille oikeudet mahdollisesti joskus tulevaan perintöön. Nyt unelmaa päästäisiin toteuttamaan!

Vuokrattiin autotalli ensimmäiseksi varastoksi. Alkoi kova työnteko opiskeluiden ohella uuden yritystoiminnan rahoittamiseksi. Päivät opinahjossa ja illat töissä kaupan varastolla venyivät pitkiksi. Pitkien päivien jälkeen alkoi varsinainen työnteko. Varastolla paloi valot yön pikkutunneille asti, kun yrityksen toiminta oli saatava käynnistettyä töiden ja opiskeluiden ohella.

Tuotteita suunniteltiin ja määriteltiin kuumeisesti. Toimittajia valittiin. Ensimmäinen tilaus laitettiin sisään ja nyt oli säästöt sekä perintörahat kiinni. Reppureissun ajalta tutut kontaktit kävivät valvomassa tehtaita, että tuotanto kävi suunnitellusti. Tämä kannatti, sillä ensimmäisen kontin sisältö saatiin laadukkaasti kasaan, vaikka laadunvalvonta aiheuttikin pieniä viivästyksiä.

Pian ensimmäinen kontti oli matkalla. Rahat meinasi loppua kun ei ollut varoja tulleihin alveihin. Onneksi saatiin ennakkomaksulla myytyä erä paikalliselle urheilukauppiaalle, jonka jälkeen kontti saatiin tullattua ja tavarat kaupaksi muille asiakkaille. Pian tilattiin seuraava kontti ja sitä seuraava. Alussa oleva liiketoiminta alkoi osoittaa orastavan kukoistuksen merkkejä.
Yrittäjäkaksikko kohtasi vaikeuden, joka oli käydä kohtalokkaaksi. Ensimmäisenä varastona toiminut autotalli paloi. Edullisella asuinalueella sijainneen autotallin naapuri juhlisti vapautumistaan vankilasta päihtyneenä laittomilla ilotulitteilla, minkä seurauksena autotallin rakennus syttyi tuleen. Rakennus ja sisällä oleva omaisuus tuhoutui täysin ja sen sytyttänyt henkilö joutui uudestaan vankilaan tuhotyön seurauksena. Epäonninen vahinko, jossa henkilövahingoilta onneksi säästyttiin.

Mistä nyt uudet toimitilat? Mikä nyt neuvoksi, kun asiakkaat eivät saakaan hyvälaatuisia ja edullisia tuotteita hyvinvointinsa tueksi? Äärimmäinen tilanne pakotti nuorukaiset äärimmäiseen venymiseen. Asiakkaiden kanssa käytiin tiiviitä keskusteluita ja lopulta ymmärrystä löytyi. Visio uudesta toimitilasta alkoi myös virittyä. Vakuutusyhtiön korvauksen myötä vaikeimmasta selvittiin ja toiminta jatkui. Järjestyi uudet entistä hienommat tilat ja pian oltiin entistä kovemmassa vauhdissa.

 
Tilanne kahvihuoneessa säikäytti. Oli vuosi 2009 ja henkilökuntaa oli jo kymmenkunta. Oli kahvitauon aika normaalin työpäivän lomassa. Iloisen rupattelun keskellä yksi terävänenäinen henkilö työporukassa huomasi pinttyneen tupakanhajun leijailevan kahvihuoneessa. Ensin muut kiistivät, mutta hetken nuuhkittuaan tulivat samaan tulokseen – jossain haisee epämiellyttävästi. Tutkittiin kaikkea ja kukaan ei tunnustanut tupakoineensa sisällä. Paikalle tuotu pinttyneeseen tupakanhajuun erikoistunut koira sen tunnisti. Haju erittyi kahvihuoneeseen jääneestä kumitetusta käsipainosta. Alkoi soittokierrosten ja videopuheluiden sarja tehtaille. Lopulta se selvisi. Käsipainoja oli tosiaan valmistettu tupakansavun katkuisessa pajassa sätkä huulessa. Välittömän reagoinnin ja voimakkaiden toimien myötä tilanne saatiin korjattua eikä vastaava ongelmaa ole enää havaittu työntekijöiden ja asiakkaiden toimesta.

 
Kotimaassa liiketoiminta jatkoi voittokulkuaan. Asiakkaita tuli lisää ja lisää, kun useista uusista tuotejulkaisuista tuli menestyshittejä. Se vaati kuitenkin yrittäjiltä venymistä. Vielä 15 vuoden jälkeen vuonna 2012 varaston valot paloivat usein edelleen myöhään illalla, joskus jopa öisin. Tätä eivät kaikki huomanneet, sillä eräänä yönä yrittäjien vielä painaessa töitä tiloihin murtautui tunkeutuja. Se oli kooltaan suuri ja puhui itsekseen erikoisella aksentilla. Sillä oli musta panssariasu, kolme kyynärpäätä ja pitkä terävä kieli. Päässään sillä oli erikoinen sarvi ja pälvikalju. Yrittäjät huomattuaan tunkeutuja alkoi tulittaa heitä kuolettavilla säteillä. Yrittäjät piiloutuivat toimistopöytien taakse ja alkoi muutamia sekunteja kestänyt kiivas taistelu. Yrittäjät heittelivät tunkeutujaa mustekynillä ja muilla toimistotarvikkeilla. Toinen yrittäjistä sai osuman suklaapatukalla, jolloin tunkeutuja räjähti violetin ja vihreän sävyjä hehkuvaksi pilveksi keijupölyä, joka haihtui ilmaan. Uhkaava tilanne tunkeutujan kanssa oli selvitetty ilman virkavallan väliintuloa.

Määrätietoinen työ jatkui vuosi toisensa perään. Alkoi laajentuminen maailmalle. Ensin Sveitsi, sitten Portugali. Maa toisensa jälkeen asiakkaita löytyi ympäri maailmaa – ihmiset kaikkialla halusivat laadukkaita ja edullisia välineitä kuntoiluun ja hyvinvointiin. Kymmenien vuosien kuluessa yhtiö laajentui lähes jokaiseen kolkkaan maailmalla. Tänä päivänä EXTRASIM onkin yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista edullisten kuntoilun ja hyvinvoinnin välineisiin keskittyvien tuotteiden brändeistä. Forbes on listannut sen maailman arvokkaimpien kuluttajabrändien joukkoon, yhtiö on saanut useita tunnustuksia Pohjoismaiden liike-elämän järjestöiltä ja molemmat perustajista ovat tulleet palkituiksi markkinoinnin Nobel-palkinnoilla.

 
Menikö kuvio todella näin?
Ei varsinaisesti. Jos jaksoit lukea tänne asti, ehkä ymmärsitkin, että yllä oleva tarina on täysin keksittyä puutaheinää. Mutta ehkä se olisi VOINUT olla totta. Edes osittain.

Oikeasti maahantuontiyhtiöllä oli tarve keksiä halvemmille tuotteille brändi, jonka avulla kyetään tekemään tukkumyyntiä vähittäiskaupoille sekä suoramyyntiä kuluttajille mahdollisimman edullisella hintatasolla, kovassa kilpailussa ja sotkematta muiden brändien mielikuvaa. Näin päätettiin luoda edullisista tuotteista koostuva brändi, jonka tuotteiden laatu ja soveltuvuus käyttäjäryhmille kuratoidaan kokeneiden ammattilaisten toimesta ja pidetään huoli siitä, että tuotantoketjussa on vastuullisesti kaikki kohdallaan. Esimerkiksi pakkauksisa käytetään kierrätettyjä materiaaleja. Päätös brändistä ja sen fiktiivisestä tarinasta syntyi kätevästi univelkaisen toimitusjohtajan päästä lentomatkalla Aasiasta Suomeen. Keksittyä tarinaa tylsemmästä todellisuudesta huolimatta saat EXTRASIM-tuotteilla edullisesti pätevän laadun ja toiminnallisuuden kautta parempaa vointia ja sykettä arkeen.

Tehdään yhdessä EXTRASIM-tuotteilla maailmasta onnellisempi paikka!

Muistitko tämän?
Jos matkustat länsimaalaisena Kiinaan etsimään halpoja tuotteita, tarvitset puhelimeesi ylimääräisen SIM-kortin. Näin vältät puhelinoperaattorisi veloittamat ylimääriset kustannukset ja varmistat yhteyksien pelaamisen. Joskin et silloinkaan pääse selaamaan kaikkia tuttuja palveluita, mutta sehän mahdollistaa tehokkaamman ajankäytön muihin hyödyllisiin asioihin.

 
Järjestys: