Mihin kannattaa kiinnittää huomiota sähköpotkulaudan valinnassa?
Sähkömoottorilla varustettu potkulauta on äärimmäisen kätevä kulkuväline kaupungissa liikkumiseen ja soveltuu kulkuvälineeksi lähes kaikille. Sähköpotkulautojen vuokraus on vaikuttanut suuren suosion saavuttamiseen, ja sitä myöden sähköpotkulaudan omistaminen on yleistynyt. Tarjolla onkin nyt suuri valikoima sähköpotkulautoja eri ominaisuuksilla, erilaisiin käyttötarkoituksiin ja useilta eri valmistajilta laajalla hintahaarukalla. Tämä opas neuvoo, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota sähköpotkulautaa hankittaessa.
Sähköpotkulaudan koko
Aikuisten sähköpotkulaudat on yleensä tarkoitettu yli 140 cm kuskeille. Sähköpotkulautaa hankittaessa kannattaa tarkistaa ohjaustangon korkeus astinlaudasta mitattuna ja arvioida korkeuden soveltuvuus kuskille. Liian kyyry ajoasento ei ole mukava, mutta hieman korkeasta ohjaustangon asennosta ei yleensä ole haittaa. Joidenkin sähköpotkulautojen ohjaustangon korkeutta on mahdollista säätää, joten ne soveltuvat monen pituisille kuskeille.
Astinlaudan koko on tavallisiin potkulautoihin verrattuna suuri, joten päällä seisominen ja ajaminen on mukavaa isompikenkäisellekin kuljettajalle. Astinlaudan kokoon kannattaa kuitenkin suurikokoisen kuskin kiinnittää huomiota.
Turvallisuus
On varmasti sanomattakin selvää, että sähköpotkulaudan tulee olla kulkuvälineenä turvallinen. On paljon asioita, joilla voi itse vaikuttaa potkulautailun turvallisuuteen, kuten liikenteen tarkkaavainen seuranta, sopiva tilannenopeus, liikennesääntöjen noudattaminen ja kypärän käyttö. Sähköpotkulaudoissa on kuitenkin turvallisuuden kannalta huomioitavia seikkoja, riittävä painoraja, jarrujen toiminta, valot sekä osien ja rungon laatu. Sähköpotkulautaa tulee myös huoltaa ja ylläpitää pitkän käyttöiän sekä turvallisuuden varmistamiseksi.
Jarrut
Koska sähköpotkulaudoilla kiidetään välillä kovaakin vauhtia, on erittäin tärkeää, että jarrut ovat tarpeeksi tehokkaat ja varmatoimiset. Jarruja on tarjolla useita erilaisia, kuten polkupyörissäkin. Monessa sähköpotkulaudassa on käytössä sähkömagneettinen moottorijarru, joka hidastaa vauhtia kevyesti, ja toinen jarru tehostamassa jarruvoimaa.
Levyjarrut, erityisesti hydrauliset sellaiset, ovat yleensä tehokkaimmat ja erinomainen valinta nopeille sekä suuren painorajan omaaville sähköpotkulaudoille. Levyjarrut toimivat hyvin sekä kuivissa että kosteissa olosuhteissa ja ovat erittäin toimintavarmat. Levyjarrut vaativat ajoittaista huoltoa ja säätöä toimiakseen kunnolla, mutta niiden toimintamekanismi on varsin yksinkertainen ja huolto kohtuullisen helppoa. Jarruttaminen tapahtuu polkupyöristä tutulla jarrukahvalla.
Rumpujarru toimii lähes samalla tavalla, mutta jarrumekanismi on renkaan sisällä. Rumpujarru on yleensä harvemmin huoltoa kaipaava, mutta jarruteho ei ole yhtä hyvä kuin levyjarruissa. Ongelmatilanteissa huolto on myös huomattavasti hankalampaa.
Jalkajarru tai lokasuojajarru on sähköpotkulaudan takaosaan sijoitettu jarru, joka painetaan renkaaseen kiinni. Sähköttömistä potkulaudoista tutut jalkajarrut ovat lähes huoltovapaat, mutta huonoimpien mallien jarruvoima on heikko. Joissakin sähköpotkulaudoissa kuitenkin on esimerkiksi alumiinilla vahvistettu jarruosa, jolla jarruteho saadaan riittäväksi. Jalkajarrun käyttö saattaa myös vaatia hieman totuttelua.
Huomioitavaa: mitä kovempaa sähköpotkulaudalla ajetaan ja mitä painavampi kuljettaja, sitä tehokkaammat jarrut on syytä olla.
Painoraja
Sähköpotkulaudoissa on ilmoitettu painoraja, jota käyttäjän ei tule ylittää. Sähköpotkulauta melko varmasti toimii ja on jopa ajettava painorajan ylittyessä, mutta ajo-ominaisuudet heikkenevät, eikä jarruvoima riitä turvalliseen käyttöön. Painorajaa tulee siis ehdottomasti noudattaa.
Valot
Etu- ja takavalot ovat turvallisuuden kannalta erittäin oleelliset varusteet potkulaudassa. Valot auttavat kuskia näkemään pimeällä ja hämärässä kuten myös muita liikkujia huomaamaan nopeasti kulkevan sähköpotkulaudan. Useat potkulaudat on valmiiksi varustettu etu- ja takavalolla sekä jarrutettaessa syttyvällä jarruvalolla takana.
Suorituskyky ja toimintasäde
Sähköpotkulaudan moottori
Useimmat sähköpotkulaudoista luokitellaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi, joiden rakenteellinen huippunopeus saa olla 25 km/h ja maksimiteho 1000W (1 kWh). 25 km/h vauhdin saavuttamiseen riittää moottorin tehoksi kuitenkin jo 250W. Tehon määrä vaikuttaa potkulaudan kiihtyvyyteen ja vääntöön. Mikäli potkulauta tulee käyttöön raskaammalle kuskille ja mäkiseen maastoon, kannattaa hankkia vähintään 350W tai 500W moottorilla varustettu potkulauta. Tällä varmistetaan, että kiihdyttäminen on ripeää ja sähköpotkulauta jaksaa nousta mäet ylös.
Sähköpotkulaudan akun kesto, eli toimintasäde
Nykyaikaisten sähköpotkulautojen ilmoitettu toimintasäde, eli akun kesto, on yleensä noin 10-30 kilometriä yhdellä latauksella. Todellinen toimintasäde kuitenkin riippuu esimerkiksi kuljettajan painosta, maastoon mäkisyydestä, vauhdista ja lämpötilasta. Pienelläkin toimintasäteellä saattaa pärjätä; jos ajat esimerkiksi päivittäin alle 10 kilometrin työmatkan, ehtii akun helposti lataamaan työpaikalla työpäivän aikana ja virtaa jää ylikin. Jos taas ajat usein pitkiä matkoja tai koko päivän ilman latausmahdollisuutta, kannattaa hankkia mahdollisimman pitkällä toimintasäteellä varustettu sähköpotkulauta.
Sähköpotkulaudan akun lataaminen
Toimintasädettä vertaillessa kannattaa ottaa huomioon myös akun latausaika. Aktiivisessa käytössä nopea latausaika voi olla tarpeellinen ominaisuus.
Tyhjän akun täyteen lataaminen kestää yleensä noin 2-6 tuntia. Lataamisen nopeuteen vaikuttaa akun Ah-kapasiteetti ja laturin syöttämä latausvirta. Suurikapasiteettisen akun lataaminen kestää kauemmin, mutta tehokkaammalla laturilla se käy nopeammin. Lataus tulee aina tehdä soveltuvalla laturilla.
Akun vertailu
Sähköpotkulautojen akkuja verratessa kannattaa ottaa huomioon aikaisemmin mainittu toimintasäde ja wattituntimäärä Wh (tai kilowattitunti kWh). Wattituntimäärässä on kerrottu akun jännite (V) ampeerituntimäärällä (Ah) ja suurempi wattituntimäärä tarkoittaa suurikapasiteettisempaa akkua. Akkua vertaillessa kannattaa myös suosia tunnettuja valmistajia akun kennojen laadun varmistamiseksi.
Nykyaikaisissa sähköpotkulaudoissa käytetään lähinnä lithium-akkuja, jotka ovat pitkäkestoisia, keveitä ja toimintavarmoja. Akku kuitenkin on helposti sähköpotkulaudan kallein osa, joten tehokas ja pitkällä toimintasäteellä varustettu akku nostaa laudan hintaa huomattavasti.
Sähköpotkulaudan vetotapa
Markkinoilla olevissa sähköpotkulaudoissa on käytössä erilaisia vetotapoja, kuten suoravetoinen, ketjuvetoinen ja hihnavetoinen. Sähköpotkulaudoissa suosituin ja varmasti myös paras ratkaisu on suoravetoinen napamoottori. Ketjuvetoiset ja hihnavetoiset moottorit vaativat ylläpitoa ja huoltoa ollen myös äänekkäämpiä.
Suoravetoinen napamoottori sijaitsee renkaan sisällä koteloituna, joten lika tai vesi ei pääse moottoriin tunkeutumaan. Niin sanotut harjattomat napamoottorit ovat huoltovapaita, kestäviä ja käytössä erittäin hiljaisia. Suoravetoinen napamoottori on myös tehokkaampi, sillä tehoa ei mene hukkaan kuten ketju- tai hihnavetomekanismissa.
Vetotapaa vertaillessa kannattaa huomioida myös, onko vetävä rengas edessä vai takana. Takavetoinen potkulauta on helpompi hallita liukkaalla tai märällä pinnalla, eikä pito irtoa käännyttäessä.
Renkaat
Sähköpotkulautoja myydään hyvin erilaisilla rengastuksilla. Pienet renkaat (alle 6”, 15 cm) ovat täyskumisia ja lähes huoltovapaita. Pienien täyskumirenkaiden vierintävastus on kuitenkin suuri, mikä saattaa kuluttaa akkua. Lisäksi täyskumirenkaat saattavat aiheuttaa tärinää erilaisilla pinnoilla ajettaessa. Täyskumirenkaita myydään myös suurempina (yli 6” ja 15 cm), jolloin vierintävastus heikkenee ja potkulauta kulkee paremmin. Täyskumirenkaiden heikkoutena saattaa olla myös heikompi pito märällä ja liukkaalla.
Suurempien ilmatäytteisten renkaiden pito on hyvä ja vierintävastus pieni. Ilmatäytteiset renkaat saattavat kuitenkin puhjeta ja niihin on pumpattava ilmaa aika ajoin. Ilmatäytteiset renkaat vähentävät myös tärinää.