Paras sähköpyörä 2024 - 5 vinkkiä valintaan ja ammattilaisten suositukset erilaisiin tarpeisiin
Tämä artikkeli auttaa sinua ymmärtämään sähköpyörien eroja ja valitsemaan juuri sinulle sopivan pyörän Kuntokaupan laajasta sähköpyörien valikoimasta. Olemme myyneet jo 30 000 sähköpyörää ja osaavat sähköpyörien ammattilaisemme ovat kirjoittaneet tämän oppaan näiden oppien myötä.
Tässä valintaoppaassa vastaamme seuraaviin kysymyksiin:
Sähköpyörä sopii kaikenikäisille- ja kokoisille käyttäjille kuntotasosta riippumatta, oli ajomatka sitten pari kilometriä tai 100 kilometriä. Kuntokaupan myymät sähköpyörät ovat sähköavusteisia polkupyöriä, jotka luokitellaan liikenteessä tavallisiksi polkupyöriksi ja joita voivat ajaa myös alle 18-vuotiaat. Sähköavusteisenpyörän ajamiseen ei tarvita erillisiä lupia tai ajokortteja, koska siinä ei ole mopoista ja skoottereista tuttua kaasukahvaa. Sähköpyörissä on yleensä jonkinlainen painoraja, mutta yleisesti ottaen kaikenkokoisille kuskeille löytyy sopiva malli.
Tässä osiossa asiantuntijamme antavat parhaat vinkkinsä siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon sähköpyörän hankinnassa. Olemme haastatelleet niin sähköpyörien huollon asiantuntijoita, kuin pitkän linjan valikoimapäälliköitä ja sähköpyöräsuunnittelijoita.
Tiivistettynä vertailtavat osa-alueet ovat selkeät:
Tarkenna oma käyttötarkoituksesi, eli millaisessa maastossa, kuinka pitkiä matkoja ja mihin vuodenaikaan aiot sähköpyörää käyttää
Klikkaamalla listassa olevista linkeistä pääset lukemaan lisää näistä aiheista.
Millainen sähköpyörä kannattaa valita - Käyttötavan vaikutukset valintaan
Käyttötarkoitus ratkaisee paljolti sen, millainen sähköpyörä kannattaa ostaa, eli ensimmäisenä kannattaakin miettiä, minkälaiseen ajoon ja maastoon sähköpyörää ollaan hankkimassa. Tavalliseen työmatkapyöräilyyn ja hyötyliikuntaan sopivat lähes kaikki sähköpyörämallit, kuten sähkökaupunkipyörät, sähkömaastopyörät ja sähköfatbiket. Mitä vaativampaan käyttöön sähköpyörä tulee, sitä enemmän käyttötarkoitukseen suunnattuja ominaisuuksia vaaditaan, kuten runkogeometria tai osat.
Sähkökaupunkipyörä on kätevä kulkuväline niin lyhyille, kuin pitkillekin matkoille; kaupunkiajoon, työmatkapyöräilyyn, kauppareissuille, retkeilyyn sekä hyötyliikuntaan. Näiden sähköpyörien ajoasento on yleensä rennon ryhdikäs, mikä helpottaa liikenteen seuraamista kaupungissa. Sähkökaupunkipyörissä on panostettu mukavuuteen ja käytännöllisyyteen. Kaupunkiajoon suunnatuissa malleissa voi olla matala runko, joka helpottaa kyytiin nousemista ja istuva ajosento. Pystympi ajoasento ei ole optimaalinen ilmanvastuksen kannalta tai kun pitäisi ajaa kovempaa kuin avustuksen 25 km/h rajoitus. Esimerkki sähkökaupunkipyörästä: FitNord Ava 200
Sähkömaastopyörä on oikea valinta metsäteille, poluille ja vaativampaan maastoon. Sporttisen ajoasennon ja vakaan ajotuntuman vuoksi sähkömaastopyörä on monen valinta myös kaupunkipyöräilyyn ja työmatka-ajoon. Sähkömaastopyörä onkin oikea monitoimityökalu, joka toimii sekä työmatkoille ja harrastuksiin ympäri vuoden. Sähköavusteisissa maastopyörissä löytyy järeämpään maastokäyttöön niin täysjousitettuja, kuin jäykkäperäisiäkin malleja ja monesti moottorin vääntövoima on suuri, sillä mäkisessä maastossa voimaa tarvitaan enemmän. Niin sähköisissä, kuin luomuversioissakaan ei yleensä ole mukana lokasuojia tai tarakkaa. Esimerkki sähkömaastopyörästä: FitNord Ranger 500
Sähköfatbike on maastopyörän järeämpi versio, joka on suunniteltu kulkemaan äärimmäisissäkin olosuhteissa, kuten upottavassa lumessa, mudassa tai hiekassa. Leveistä renkaista nimensä saanut pyörämalli on suosittu erityisesti pitkille luontoretkille, kuten vaellukseen. Fatbike-sähköpyörissä on tavallista leveämmät renkaat, jotka ylittävät esteet vaivattomasti ja toimivat samalla myös jousituksena. Sähköfatbike onkin sähköpyörien monster truck! Esimerkki sähköfatbikesta: FitNord Rumble 300
Sähköhybridipyöristä käytetään myös termiä sähköretkipyörä, jolla viitataan yleensä suuremmalla akulla varustettuihin kaupunkipyöriin ja hiukan sporttisempaan ajoasentoon. Hybridipyörällä ei siis nimestään huolimatta tarkoiteta sähköpyörää, vaan hybridi-sanalla viitataan siihen, että malleissa yhdistyy ominaisuuksia eri suuntauksista kuten maastureista tai tavallisesta city-sähköpyörästä. Usein esimerkiksi runko on korkeampi kuin kaupunkipyörässä, mutta moottorin vääntö voi olla samaa tasoa kaupunkipyörän kanssa. Retkisähköpyörällä pääsee pidempiä matkoja yhdellä latauksella ja usein tärkeät lisävarusteet on otettu huomioon. Näillä pyörillä et osallistu Ranskan ympäriajoon ja ne ovat edelleen ajoasennoltaan ergonomisia. Ne soveltuvat paremmin työmatkapyöräilyyn, jossa suurin osa matkasta ajetaan pysähtymättä ja yli 25 km/h nopeudella, jolloin moottori ei saa lain mukaan avustaa. Esimerkki sähköhybridipyörästä: FitNord Venture 300
Lisäksi markkinoilta löytyy vaihteettomia singlespeed-sähköpyöriä. Ne ovat keveitä, simppeleitä ja vähähuoltoisia. Esimerkki singlespeed-sähköpyörästä: FitNord Agile.
Sähköpyörän moottori – tehon, väännön ja sijainnin vaikutukset käytössä
Sähköpyörän moottori vastaa avustuksesta. Moottorin teho ilmoitetaan aina watteina. Kun mietitään kuinka paljon sähköpyörä avustaa, on tärkeää ottaa huomioon, että Suomessa ja EU:ssa sähköpyörien enimmäisteho on 250 W ja sähköpyörä saa moottoriavusteisesti kulkea enintään 25 km/h. Tätä nopeammin toki pääsee polkemalla, mutta itse moottori ei tätä vauhdikkaammin avusta. Moottori auttaakin vaativimmissa tarpeissa, kuten paikaltaan lähdössä, ylämäissä ja vastatuulessa, mutta suurimman osan aikaa pyöräilet omin voimin – et vain huomaa sitä alhaisen rasitustason vuoksi. Sähköpyöräilyn rasitusta voikin verrata kävelemiseen.
Pelkät watit eivät yksin kerro, kuinka hyvin moottori jaksaa esimerkiksi ylämäissä. Tästä syystä moottoreista ilmoitetaan yleensä myös vääntö newtonmetreinä (Nm). Mitä korkeampi Nm on, sitä voimakkaampi moottori ja soveltuvampi kuorman kuljettamiseen tai vetämiseen. Erityisesti haastavassa maastossa hitaasti liikkuessa korkeasta väännöstä on suuri apu. Sähköpyörien vääntö vaihtelee yleensä 30-90 Nm välillä, voimakkaimmissa moottoreissa voi vääntöä olla jopa 100 Nm.
Suurimmassa osassa sähköpyöriä moottori sijaitsee joko pyörän takanavassa (takamoottori) tai kampien ja polkimien kohdalla keskellä (keskimoottori). Joissakin malleissa moottori voi olla myös etunavassa (etumoottori). Moottorin sijainti vaikuttaa pyörän painopisteeseen ja ajotuntumaan.
Takamoottori
Yksi edullisimmista moottorityypeistä sähköpyörissä on takamoottori, joka on sijoitettu takanapaan. Takamoottori tarjoaa erinomaisen tuntuman perusajossa ja on hiljainen käytössä. Takamoottori kuluttaa keskimoottoria vähemmän voimansiirron osia kuten rattaita ja ketjuja, koska se ei vedä ketjuista kuten keskimoottori vaan työntää pyörää eteenpäin. Takamoottorilla varustetun sähköpyörän painopiste on takana, mikä voi vaikuttaa hallittavuuteen esimerkiksi vaativassa maastoajossa, jos perää pitää keventää estettä ylittäessä. Peruskäyttöön takamoottori on erinomainen valinta hyvän tuntuman ja edullisemman hinnan ansiosta.
Keskimoottori
Keskimoottori on yleisin vaihtoehto. Se sopii hyvin urheilulliseen pyöräilyyn, sillä painopiste jakautuu keskellä ja matalalle. Tämä tekee sähköpyörästä vakaan ja helposti hallittavan. Parhaimman edun keskimoottori tarjoaa suuremmasta väännöstä ja kyvystä hyödyntää pyörän vaihteistoa osana sopivaa välitystä. Aivan kuin jalkasi lihakset, toimii sähkömoottorikin optimaalisesti tietyllä kierrosalueella ja vaihteistoa säätämällä voit helpottaa sillä alueella pysymistä. Ne ovat tyypillisesti teknisesti kehittyneitä ja tarjoavat luonnollisen tuntuman sekä nopean reagoinnin poljinvoiman vaihteluihin. Keskimoottorilla varustettujen sähköpyörien hinta on usein korkeampi mutta yleensä on muidenkin osien laatua nostettu. Keskimoottori kuluttaa voimansiirtoa enemmän ja siksi on tärkeää, että puhdistat, öljyät ja huollat ketjuja ja rattaita useammin kuin takamoottorisessa pyörässä.
Etumoottori
Etumoottori on yleisesti halvin ratkaisu, sillä sellainen voidaan asentaa lähes mihin pyörään vain. Etumoottori voi vaikuttaa sähköpyörän ohjaukseen ja pyörä voi olla vaikea hallittava liukkaalla. Etumoottorilla varustetun sähköpyörän painopiste on edessä ja moottorin vääntö kuormittaa etuhaarukkaa, jolloin riskinä on ajan saatossa etuhaarukan pettäminen. Etumoottoria ei suositella asennettavaksi joustohaarukkaan.
Millainen on hyvä sähköpyörän akku?
Akun kapasiteetti vaikuttaa ajomatkan pituuteen. Akkuja on sekä integroimattomana että integroituna - integroitu akku sulautuu runkoon, kun taas edullisemmat integroimattomat mallit ovat hieman ulkonevasti kiinni rungossa. Kummankin akun sisältö on silti sama ja lähes kaikki akut perustuvat litium-ioni kennoihin, vanhat lyijyakut ovat jo poistuneet markkinoilta.
Akun suuruusluokka eli kapasiteetti kertoo, kuinka pitkälle akulla pääsee yhdellä latauksella. Yleissääntönä suurempi kapasiteetti kestää pidempään. Akun kesto viestitään toimintamatkalla, joka on laskennallinen arvo keskivertokäyttäjällä optimiolosuhteissa. Kylmässä säässä, mäkisessä maastossa ja suurella avustustasolla kulkeminen sekä raskaammalla kuormalla akun kestävuus vähenee optimi-rangesta.
Akun lataus on yksinkertaista: akku ladataan sähköpyörän mukana toimitettavalla laturilla, jonka toinen pistoke kiinnitetään akkuun ja toinen pistorasiaan. Akun lataus kestää akun koosta ja laturin tehosta riippuen 3-6 tuntia. Suurempaa akkua tarvitsee myös ladata harvemmin, jolloin sen kuluminen on ajan saatossa pienempää ja se säilyttää pidempään maksimikapasiteettinsa. Yleensä valmistajat lupaavat akun maksimikapasiteetin säilyvän 80%:sti kolmen vuoden aikana.
Akun kapasiteetti ilmoitetaan wattitunteina (Wh). Varsinkin pidempiin ajomatkoihin hankittavissa pyörissä on syytä kiinnittää huomiota myös akun kapasiteettiin. Jos tarkoituksenasi on ajaa vain lyhyempiä matkoja, kuten kauppareissuja ja lyhyitä siirtymiä, pärjäät kuitenkin pienemmälläkin akulla, sillä esimerkiksi edullisemman luokan Ava 200 sähköpyörän akulla pääset jopa 110 km yhdellä latauksella.
Kuinka pitkän matkan sähköpyörän akku kestää yhdellä latauksella?
Mitä suurempi akku, sitä suurempi kapasiteetti, eli toimintamatka latausta kohden. Keskimäärin sähköpyörän akun lataus kestää noin 50 - 150 km. Kyseessä on laskennallinen arvo keskivertokäyttäjällä optimiolosuhteissa. Saatavilla on myös jopa 1000 Wh tehoakkuja, joiden kantama on parhaillaan 200 km. Jos kuski ei osallistu pyörän kulkemiseen polkemalla alhaisella teholla, voi kulutus olla yli 10 Wh/km, kun taas aktiivisesti polkevalla se voi olla reilusti alle puolet. Mikäli kantama mietityttää voit aina laskea rajan suurimman kulutuksen mukaan, jakamalla akun koon kymmenellä. Pidemmillä matkoilla akun kesto nousee suurempaan rooliin, mutta suuri akkukapasiteetti tuo huolettomuutta myös arkikäyttöön sekä erityisesti talvipyöräilyyn. Pakkasella akkujen kapasiteetti voi laskea jopa 30 %, joten talvella akkukapasiteettiä on hyvä olla yli vähimmäistarpeen, kun nastarenkaat ja lumi lisäävät kulutusta ja kylmyys syö kapasiteettia. Voit lukea akun kapasiteetista lisää täällä.
Minkä kokoinen sähköpyörä kannattaa valita?
Sähköpyörää hankittaessa on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota rungon koon soveltuvuuteen käyttäjän mittoihin. Runkokoko vaikuttaa sähköpyörän ajomukavuuteen, hallittavuuteen ja jopa käyttöturvallisuuteen. Sähköpyörämalleista on saatavilla useampaa runkokokoa eri mittaisille käyttäjille. Tarkemmat säädöt voidaan tehdä istuimen korkeutta ja ohjaustangon etäisyyttä sekä korkeutta säätämällä. Kuntokaupan valikoiman sähköpyörissä on tuotesivuilla tieto kokovariaatioiden kohdalla siitä, minkä pituiselle käyttäjälle tuote soveltuu.
Kokojen välillä on hieman päällekkäisyyttä. Pyörästä voi siis löytyä esimerkiksi kahta kokoa: runko 46 cm ja runko 51 cm, joissa on molemmissa on renkaat koossa 28". Koon 46 cm suositus ajajan pituudelle on 155-175 cm ja koossa 51 cm suositus on 168-185 cm. Tässä tapauksessa 168-175 cm pituiselle henkilölle sopivat molemmat runkokoot. Suosittelemme valitsemaan sen, kumpaan kokoon osut lähimmäksi: esimerkiksi 169 cm käyttäjän on helpompi valita koko 46 cm, kun taas 174 cm mittaiselle isompi koko on turvallisempi.
Liian suuri runko johtaa usein makaavampaan ajoasentoon ja pieni taas istuvampaan asentoon. Yleensä satulatolpan säädöillä saadaan jalkojen ergonomia kohdilleen ja säädettävällä ohjainkannattimella selän ja käsien asento sopivaksi. Ohjainkannatinta vaihtamalla pyörästä saa aina hiukan suuremman, mutta liian suurta pyörää on usein vaikeampi muuttaa pienemmäksi, etenkin jos satula on liian korkealla minimiasennossa. Tärkeintä on, että pystyt turvallisesti hallitsemaan pyörää ja vartalosi ei joudu vääriin ja rasittaviin ajoasentoihin, koska pyöräilystä on tarkoitus nauttia.
Voit myös testata pyöriä myymälöissämme Vantaalla, Tampereella ja Kouvolassa.
Sähköpyörän lisävarusteet - valot, heijastimet, lukot, näytöt ja jarrut sähköpyörään
Sähköpyörä on oikein varusteltuna erittäin turvallinen kulkuväline. Polkupyörissä on lakisääteisesti oltava valot sekä edessä että takana ja heijastimet kaikkiin suuntiin. Useimmissa sähköpyörämalleissa valot ja heijastimet tulevat vakiovarusteena, mutta niitä on saatavilla myös lisävarusteina. Lähes kaikissa FitNordin sähköpyörissä valot toimivat pyöränakun avulla ja siten sinun ei tarvitse vaihdella paristoja tai latailla erillisiä lamppuja.
Koska sähköpyörä on vauhdikas kulkuväline, täytyy jarruissa olla tarpeeksi tehoa pysäyttämiseen. Laadukkaat ja nykyaikaiset sähköpyörät on varustettu levyjarruilla, jotka ovat varmatoimisia ja tehokkaita kaikissa keleissä. Levyjarruja on mekaanisia ja hydraulisia; mekaaniset levyjarrut jarruttavat vaijerin avulla, hydrauliset käyttävät jarruletkussa kulkevan öljyn painetta jarrutehon tuottamiseksi. Hydrauliset levyjarrut sopivat ympärivuotiseen käyttöön, mutta ne kannattaa muistaa pitää kuivana, jotta ne eivät vingu jarruttaessa. FitNordin pyörissä käytetään alan suurimman valmistajan Shimanon jarruja, jotka ovat erittäin varmatoimiset ja lähes huoltovapaat. Mikäli jarrut kaipaavat ilmaamista, onnistuu se myös kotioloissa tai lähes kaikissa pyörähuolloissa Hangosta Ivaloon.
Sähköpyörissä on usein näyttö, jonka kautta pääset tarkastelemaan avustustasoa ja mahdollisia muita tietoja. Lähes kaikissa malleissa näytetään myös esimerkiksi ajetun matkan pituus, akun lataustaso ja aktiivinen vauhti. Kalliimmissa malleissa voi olla lisäominaisuuksia, kuten GPS-seurantaa mukana. Kannattaa valita malli, jossa on omaan käyttöön sopiva näyttö: simppeliä käyttöä kaipaavalle riittää yksinkertainen mustavalkonäyttö, josta näkee akun varauksen ja avustustason. Aktiivisempi harrastaja voi arvostaa enemmän esimerkiksi FLYER-pyöristä löytyvää monipuolisempaa näyttöä, jonka ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa reittisuunnitelmat, toimintaetäisyyden ennuste kilometreissä, turn-by-turn-navigointi ajossa, saapuvat puhelut, sääennuste ja jopa sykeseuranta, kun käytössä on sykevyö.
Asiantuntijoidemme suositukset
Kuntokaupan tiimistä löytyy todellisia sähköpyörien ammattilaisia aina tuotepäälliköistä tuotesuunnitteluun ja sähköpyörien huoltoon. Vuosien kokemuksen perusteella he ovat muodostaneet listan suositelluista sähköpyöristä eri kategorioissa.
Sähköpyörät parhaalla hinta-laatusuhteella
Olemme valikoineet parhaan hinta-laatusuhteen sähköpyörät kolmessa hintaluokassa: edullinen, keskihintainen ja premium. Näissä sähköpyörissä on hintaluokassaan erinomaiset tekniset ominaisuudet ja ne sopivat yleiseen käyttöön lähes kenelle tahansa.
Matala unisex-runko, ergonominen ja helppo kiivetä selkään
5 avustustasoa 25 km/h vauhtiin asti
Ei vaadi liikennevakuutusta
Helppokäyttöinen, säädetään näytön napeilla
Mukana valot, lokasuojat, tavarateline ja laturi
Kokemuksia FitNord Ava 200 sähköpyörästä
⭐⭐⭐⭐⭐
Laadukas ja kestävä
Meillä entuudestaan aikaisemmin tullut Ava 200 jolla on työmatkaa kuljettu talvea ja kesää. Tässä uudessa päivitetyssä mallissa paljon hyviä korjauksia. Päädyin lopulta itsellenikin Ava 200 hankkimaan nimenomaan rungon takia. Monessa muussa mallissa runko on hankala itselleni, kun jalka ei nouse. Nyt pienempi runkomalli itsellä. Tyytyväinen olen kyllä ollut jo edelliseen malliin. Toimintavarma ollut. Suosittelen tuotetta Lämpimästi!
-Heidi K.
⭐⭐⭐⭐⭐
Toimii missä vain.
Loistavan hyvä pyörä hintaluokassaan. Ostimme vaimolle melkein kaksi vuotta sitten ja mittariin on tullut jo lähes 3000 km. Työmatkakäytössä vuoden ympäri ja Sipoonkorven vaativilla puolilla hieraisevat silmiään kun tavataan muita ihmisiä. Mummopyörä metsässä! Mutta kun ei ole mummopyörä. Ei mitään vikaa koko aikana. Kevyt ajaa ja hyvä ergonomia. Suosittelen.
-Olavi L.
Parhaan hinta-laatusuhteen keskihintainen sähköpyörä
Selkeä LCD-näyttö mittaa matkaa, vauhtia ja akun lataustasoa, avustuksen säädöt helposti napeilla
Mukana valot, lokasuojat, tavarateline ja laturi
Kokemuksia FitNord Ava 300 sähköpyörästä
⭐⭐⭐⭐⭐
Aivan loisto vehje.
Pyöräilyn ilo on vuosikausien kateissaolon jälkeen palannut. Kerrassaan passeli peli, etenkin tällaiselle, joka haluaa suhteellisen rauhallista kunopyöräilyä. Ainoa miinus on se, ettei oikealle kädelle oikein löydy luontevaa asentoa kun vaihteitten vaihtokahvat ovat vähän tiellä.
-Jari L.
⭐⭐⭐⭐⭐
Kaikki on pelannut loistavasti.
Jarrut, vaihteet, valot, ei valittamista. Kilsoja tuli kesän aikana n. 1600km, ja hauskaa oli. Muutama kaverikin koeajoi mun fillarin, ja olivat tyytyväisiä ja ihmeissään kuinka helppoa on pyöräily.
Suurikapasiteettinen akku kestää Suomen sääolot - jopa 160 km toimintamatka optimioloissa
Sopii arkiajon lisäksi retkeilyyn ja työmatkoille - lähes mihin tahansa!
5 avustustasoa 25 km/h vauhtiin asti
Ei vaadi liikennevakuutusta
Todella helppokäyttöinen värinäyttö
Suunniteltu sekä kasattu Suomessa!
Mukana valot, lokasuojat, tavarateline ja laturi
Kokemuksia FitNord Ava 700 sähköpyörästä
⭐⭐⭐⭐⭐
Vahva suositus
En ole pariin vuoteen koskenutkaan polkupyörään, mutta tämän pyörän ansiosta olen löytänyt innostuksen uudelleen! Laadukkaan oloinen fillari, jolla pidempikään ylämäki ei tunnu liian raskaalta. Itsessäänkään pyörä ei ole liian raskas käsitellä.
-Yleinen K.
⭐⭐⭐⭐⭐
Hauska peli
Nyt on ekat parinkymmenen kilometrin lenkit heitetty ja on kyllä hauskaa hommaa. Ensimmäinen oma sähköpyörä eikä ole koeajoa enempää ikinä tullut ajettua, niin onhan se nyt ihan erilaista varsinkin pitkissä mäissä kun ei tarvi henkihieverissä sotkea. Testattu nyt sekä asfaltilla että soralla ja molemmissa hyvä tuntuma. Vähän piti pyytää liikkeestä apuja vaihteiden säätelyyn mutta niinpä on tullut tehtyä kaikkien aikaisempienkin pyörien kanssa.
-Ellis
Paras sähköpyörä työmatkoille
Työmatkat ovat yksi yleisempiä syitä hankkia sähköpyörä. Kuntokaupan sähköpyöräammattilaiset valitsivat kaksi eri hintatason vaihtoehtoa työmatkojen taittamiseen. Valinnoissa painotettiin sitä, että pyörä kestää aktiivistakin käyttöä ja ajomukavuus on taattu. Pitkä kantama on myös tärkeä, ettei laturia joudu kaivamaan esiin joka päivä.
Erittäin tehokas akku – yhdellä latauksella jopa 150 kilometriä
Monipuolinen valinta: yhdistää maasto- ja kaupunkisähköpyörien parhaat puolet
Tehokas 45 Nm takamoottori avittaa työmatkaa 5 eri avustustasolla
Sporttinen runko, ergonominen ajoasento
Ei vaadi liikennevakuutusta
Erinomaisesti lisävarusteltu: Spanninga etu- ja takavalot, lokasuojat sekä tavarateline - laukku kiinnittyy helposti mukaan
Lukittava joustohaarukka suodattaa ranteille tulevat iskut ja tärskyt epätasaisilla teillä
Sopii monipuolisesti niin arkiajoon, retkeilyyn ja maastoon
Kokemuksia FitNord Venture 300 sähköpyörästä
⭐⭐⭐⭐⭐
Tosi onnistunut ostos.
Minulla tuli justiin vuosi täyteen sähköpyörällä, olen nyt ajanut ,2700 km. Pyörä toimii kun unelma, ei pienintäkään sanomista. Talvella oli nastarenkaat ja pelas pakkasellakin kiitettävästi. Hyvä kauppa. Fitnord Venture 300
-Perttuli
⭐⭐⭐⭐⭐
Pyörä tarpeen mukaan.
Laadukas ja toimiva. Vähän retro, mutta yksinkertainen on kaunista. Työmatkani, mikä on 6 km suuntaansa venähti ensimmäisenä iltapäivänä 52 kilometriseksi koeajoksi. :) Metsään ei ole tarkoitus mennä ajelemaan, joten käyttötarkoitus ja ajoasento ratkasivat valinan. Asfaltila ja kaupunkioloissa loistava. Minulle eli jo selvästi aikuisemmalle käyttäjälle erittäin hyvä pyörä.
Täydellinen hybridimalli käy niin arkiajoon, kuin pidempään retkeilyynkin, myös kevyessä maastossa
Korkea maksimipaino 150 kg, sopii raskaammallekin kuskille tai isomman kuorman kuljettamiseen
Ei vaadi liikennevakuutusta
Erinomaisesti varusteltu: Abus Shield 5650L -lukko, SR Suntour Mobie25 -joustohaarukka, 28” Schwalbe Big Ben -renkaat, hydrauliset levyjarrut ja 10-vaihteinen Shimano Deore Linkdrive -vaihteisto
Helppokäyttöinen värinäyttö
Sveitsiläinen sähköpyörien pioneeri FLYER tunnetaan laadustaan
Kokemuksia Flyer Upstreet5 7.10 Sähköpyörästä
⭐⭐⭐⭐⭐
Hyvä pyörä
Hyvä pyörä. Tukevan tuntuinen ajaessa, mutta kuitenkin kevyt polkea ilman sähköavustustakin. Helppo käyttöönotto.
-Tuija I.
Paras sähköpyörä maastoon
Maastopyöräily on erittäin suosittu urheilulaji. Sähkömaastureiden hyvä puoli on se, että niitä voi käyttää erittäin monipuolisesti: sama pyörä käy arkisempaan ajoon ja työmatkoille, mutta myös luontoon pääsee huoletta seikkailemaan vauhdikkaastikin. Sähkömaastopyörä tekee maastopyöräilystä astetta hauskempaa, kun kaikki voimat eivät kulu tiukkojen ylämäkien polkemiseen. Näin energiaa säästyy hieman, ja retki voi kestää pidempään! Älä kuitenkaan murehdi, ettäkö pyöräily olisi lastenleikkiä - sähköpyörälläkin saa hien pintaan helposti.
Hintaluokkansa kärkeä akun kestossa - jopa 110 km yhdellä latauksella!
5 avustustasoa 25 km/h vauhtiin asti
Tehokas 45 Nm moottori avittaa ylämäissä myös maastossa
Sporttinen runko sopii monipuoliseen ajoon
Ei vaadi liikennevakuutusta
Todella helppokäyttöinen värinäyttö
Täydellinen valinta ensimmäiseksi sähköpyöräksi!
Sopii monipuolisesti niin arkiajoon, kuin maastoon
Kokemuksia FitNord Ranger 200 sähköpyörästä
⭐⭐⭐⭐⭐
Ensimmäinen sähköpyörä oli kannattava sijoitus
Erittäin jees menopeli. Taas jaksaa pyöräily kiinnostaa pitkän tauon jälkeen ja jaksaa lähteä hieman väsyneempänäkin tsygäilemään ja sitten säätää menoa fiiliksen mukaan. Alussa vaihteisto hieman naksui mutta ne viritettiin huollossa kohdalleen eli ensihuolto kannattaa tehdä varhain. Vahva suositus! Kohta 700km mittarissa ja vuoden ollut käytössä.
-Tea
⭐⭐⭐⭐⭐
Huippupeli edulliseen hintaan
Tässä on todellinen yllättäjä hinta -laatusuhde vertailussa. Eroa 400€ kalliimpaan Ranger/Ava 300 malliin ei juuri ole muuta kuin akun koossa ja tällä "kaks satasen " 520Wh akullakin päästelee 110km yhdellä latauksella. Pyörä on kevyt polkea ilman avustajaakin mikä oli todellinen yllätys. Avustajaa voi hyvällä syyllä sanoa joka ärhäkäksi. Vaimolle ostin Fit Nord Ava 200 , joka on todella hyvän näköinenkin kun ajattelee miten rastaita ja "kolhon" näköisiä monet muut pyötät ovat. Lodellista vastinetta rahalle.
Ajomukavuus, helppokäyttöisyys, jämerästä ulkomuodostaan huolimatta kevyt nostaa. Vaihteiden vaihto ja avustinyksikön käyttö erinomaisen helppoa! Paras ostokseni pitkään aikaan!
-T.
⭐⭐⭐⭐⭐
Ranger 700FS
Pyörä oli meillä Levillä ja Pyhällä testissä. Se toimii todella hyvin,riittävästi vääntöä ja akun kestoa. Akku kestää hyvin lataamatta 2 päivän maasto-ajot. Yksi pieni puute on hissitolppa.
-Juha T.
Paras sähköpyörä kaupunkiin
Kaupunkien tiet täyttyvät pyöräilijöistä joka vuosi enemmän ja enemmän. Useissa kaupungeissa pyöräilystä on tullut suosittu vaihtoehto autoilulle ja julkiselle liikenteelle, ja sähköpyörällä kulkeminen onnistuu entistä vaivattomammin. Paras sähköpyörä kaupunkiin on matala- tai ekstramatalarunkoinen malli, sillä niissä on erinomainen ergonomia pysähdyksiä varten. Lisäksi niihin saa usein kiinnitettyä korin ja lisävarusteet ovat kunnossa.
Suurikapasiteettinen akku kestää Suomen sääolot - jopa 160 km toimintamatka optimioloissa
Sopii arkiajon lisäksi retkeilyyn ja työmatkoille - lähes mihin tahansa!
5 avustustasoa 25 km/h vauhtiin asti
Ei vaadi liikennevakuutusta
Todella helppokäyttöinen värinäyttö
Suunniteltu sekä kasattu Suomessa!
Hyvin varusteltu: mukana valot, lokasuojat, tavarateline ja laturi
Kokemuksia FitNord Ava 500 sähköpyörästä
⭐⭐⭐⭐⭐
Sähköpyöräilyyn laatua
Sähköpyöräily on mukavan helppoa. Ajamisesta katoaa vastatuulen ja ylämäkien harmitus. Kilometrejä tulee huomaamatta. Pidän akun kunnollisesta koosta. Ei tarvitse koko ajan olla lataamassa. Stongan ja stemmin sai hyvin säädettyä, jotta löytyi optimaalinen ajoasento. Pyörään automaattisesti napin painalluksella tulevat valot on plussaa. Tarakka näytti kuvassa rimpulalta, mutta ilokseni olikin tukeva.
-Sanna T.
⭐⭐⭐⭐⭐
Tämäkin on 5 tähden arvoinen.
Nyt itse Ava 500. Loistava pyörä. Autolla en ole ajanut juuri lainkaan, sillä pyörällä jaksaa huonokuntoinen mies polkea helposti 20-40 kilometrin matkan ja juuri hiki on se mikä on poissa ja jalat kestää hyvin jyrkätkin mäet polkea, sillä avustin on uskomattoman tehokas se pitää itse kokea muuten sitä ei oikein usko. Kannattaa kokeilla Ava 500 tai miyä mallia tahansa, minulle olisi varmasti 300 riittänyt, mutta tarjous oli vain niin hyvä, että päädyin tähän ja hetkeäkään en ole katunut hankintaa.
Tehokas ja turvallinen, ergonominen pyörämalli: mahdollistavaa helpon kyytiin nousemisen ja poistumisen, täydellinen kaupunkiympäristössä
Korkea maksimikuorma 130 kg mahdollistaa tavaran kuljettamisen helposti
Tyylikkäästi integroitu suurikapasiteettinen 500Wh akku kestää pitkälle
Shimano Nexus 8 -napavaihde ja Shimano MT200 -levyjarrut - myös jalkajarru!
Ei vaadi liikennevakuutusta
Tarkoin valitut Schwalbe Marathon Almotion -renkaat sopivat kaupunkiin ja retkimaastoon
Yhteenveto
Näillä tiedoilla olet ehdottomasti valmis tekemään sähköpyörähankinnan ja osaat navigoida erilaisten sähköpyörien mallien ja ominaisuuksien parissa. Muista, että Kuntokaupan sähköpyörät voit ostaa aina helposti erämaksulla tai laskulla, ja tarjoamme helpon tavan ostaa työsuhdepyörän suoraan verkkokaupastamme. Suuntaa siis ostoksille ja tilaa oma sähköpyöräsi nyt!